Categories Artyści

Olo Walicki „Metalla Pretiosa” – kim są ci wymiatacze?

Projekt kontrabasisty Ola Walickiego, oparty o jego autorskie kompozycje i aranżacje, przygotowane specjalnie na klasyczny kwartet dęty blaszany i trio jazzowe.

W projekcie biora udział : jeden z najlepszych polskich kwartetów dętych „The Gdansk Philharmonic Brass”, złożony z muzyków Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (Janusz Szadowiak – trąbka, Arkadiusz Szafraniec – trąbka, Mirosław Merchel – waltornia, Tadeusz Kassak – puzon), znakomity niemiecki perkusista Maurice de Martin, a także wybitny pianista Leszek Możdżer, ktorego podczas koncertu w Krakowie zastąpi równie wybitny muzyk Cezary Paciorek.

„Pomysł przygotowania programu dla klasycznego kwartetu dętego w połączeniu z trio jazzowym powstał pod wpływem mojej fascynacji muzyką symfoniczną, jej potęgą brzmienia, dostojnością i powagą. Zestawienie kwartetu dętego z nowoczesną sekcją rytmiczną tworzy raz to balladowy, transowy nastrój relaksu a raz dziki, przebojowy, prawie taneczny rytm. Stylistyka orkiestr dętych strażackich i wojskowych była również dla mnie bogatym źródłem inspiracji do powstania projektu „Metalla Pretiosa”
Olo Walicki

Olo Walicki

Kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor, aranżer i producent od lat aktywnie działający na polskiej scenie muzycznej. Uczestniczył w większości festiwali jazzowych w Polsce i wielu poza jej granicami.

Założeniem Walickiego jest gra w zespołach różnorodnych stylistycznie w celu zdobycia bogatych doświadczeń, szerokiej palety środków wyrazu i inspiracji do spełniania się jako twórca.

Działalność koncertową rozpoczął jako piętnastolatek w trójmiejskich zespołach awangardowych później określanych mianem „yassowych”. Od tamtej pory współpracował z największymi sławami polskiego jazzu m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim (1996-2002), Jackiem Kochanem, Adamem Pierończykiem, Brandonem Furmanem, Maciejem Sikałą, zespołem „Miłość”.

Aktualnie oprócz własnych projektów gra w zespołach Leszka Możdżera, grupie Łoskot i Oczi Cziorne, jak również formacji Szwagierkolaska.

Jako muzyk sesyjny nagrał ponad 30 różnorodnych stylistycznie płyt, brał udział także w nagraniach muzyki filmowej i teatralnej m.in. dla Zbigniewa Preisnera. W 2003 roku napisał muzykę do spektaklu Ingmara Villqista „Sprawa Miasta Ellmit”, wystawianego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Zobacz również:  TYMAŃSKI YASS ENSEMBLE - opis formacji, czyli kto, gdzie i z kim?

Jako solista i jako członek zespołów otrzymał szereg nagród, nominacji i wyróżnień: dla najlepszego instrumentalisty „Jazz Juniors” 1992, „Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Najlepszych Młodych Twórców” (2000), „Fryderyk” 1996 oraz „Złotą i Platynową Płytę” dla Szwagierkolaski, „Typ Machinera” dla Łoskotu i wiele innych.

Cezary Paciorek

Akordeonista, pianista, kompozytor. Zajmuje się muzyką jazzową i kościelną. Współpracuje m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Wojciechem Staroniewiczem, Emilem Kowalskim, chórem Non-serio. Prowadzi Scholę Świętojańską przy Duszpasterstwie Środowisk Twórczych (kościół św. Jana w Gdańsku).

W 1987 r. otrzymał trzecią nagrodę w Konkursie na kompozycję jazzową na festiwalu Jazz Jantar w Gdańsku. W 1993 r. otrzymał indywidualne wyróżnienie w konkursie Jazz Juniors w Krakowie. Do tej pory nagrał kilkanaście różnych stylistycznie płyt, w tym autorską „Shalom” (Polonia Records 2001), będącą owocem podróży do Izraela. Słynna stała się również płyta nagrana przez kwintet Emila Kowalskiego w 1999 r „Children of Bird”, a także nominowane do nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK „Karambola” Wojciecha Staroniewicza i „Do_dziesięciu” zespołu 0-58.

Od lat jest uznawany przez czytelników „Jazz Forum” za najlepszego polskiego akordeonistę jazzowego w ankiecie Jazz Top.

Maurice de Martin

Urodzony w Niemczech w 1969 roku, pochodzi z muzycznej rodziny – jego ojciec Bruno był kontrabasistą, a jego matka – Anna pierwszą nie klasyczną perkusistką w Niemczech. Maurice rozpoczął edukację muzyczną w wieku 7 lat. Ukończył szkołę średnią w Monachium, a następnie studiował na wydziale jazzowym akademii muzycznej w Berlinie, a także folklor Europy Wschodniej w Rumunii. W latach 1990-1995 mieszkał i studiował kompozycję i grę na perkusji w Nowym Yorku. Był także aktywnym muzykiem na niezależnej scenie muzycznej skupionej wokół Knitting Factory. Obecnie mieszka w Berlinie.

Do tej pory współpracował m.in. z Sirone, Garym Thomasem, Johnem Taylorem, Adamem Pierończykiem, Leszkiem Możdżerem, Mircea Tiberian.

Nagrał kilkanaście różnych stylistycznie płyt – pierwszą z nich była „Happy Hour-Live at the Knitting Factory” with Brother Virus -Enja Records ’91. Następnie ukazały się m.in: „Interzone plays with Adam Pieronczyk” (2000), „Plastiline Black Sheep” (2002), „Transylvaniana” – M. de Martin / Berlin Composers Ensemble (2003).

Zobacz również:  ADAM PIEROŃCZYK "DIGIVOOCO" - opis zespołu, kariera muzyczna, opinie

The Gdansk Philharmonic Brass

Zespół został założony w 1979 roku z inicjatywy Tadeusza Kassaka, artystycznego kierownika zespołu. Muzycy są absolwentami Akademii Muzycznej w Gdańsku i członkami członkami Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Bałtyckiej. Szeroki repertuar kwartetu zawiera utwory od wczesnego baroku do współczesności. Zespół występował wielokrotnie w kraju i za granicą, dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych, rejestrując różnorodny repertuar. Kwarte jest autorem licznych prawykonań, w tym także utworów na kwartet z orkiestrą smyczkową oraz kwartet z organami. W ostatnich latach powstało kilkanaście kompozycji (autorstwa kompozytorów polskich i zagranicznych) specjalnie dedykowanych The Gdansk Philharmonic Brass.

Zespół występuje w składzie:

Janusz Szadowiak – trąbka, piccolo, flügelhorn
Arkadiusz Szafraniec – trąbka, flügelhorn
Mirosław Merchel – waltornia
Tadeusz Kassak – puzon

Mam na imię Monika i jestem pasjonatką muzyki dziecięcej – tej, która bawi, uczy i rozwija. Od lat śledzę trendy w edukacji muzycznej najmłodszych, testuję piosenki, rytmiczne zabawy i instrumenty przyjazne dzieciom. Na blogu dzielę się sprawdzonymi utworami, pomysłami na zajęcia, a także refleksjami na temat wpływu muzyki na rozwój dziecka.

Prywatnie jestem mamą, animatorką muzycznych warsztatów i wielką fanką klasyków pokroju Fasolek, Arki Noego czy ścieżek dźwiękowych z bajek Disneya. Wierzę, że muzyka to jeden z najpiękniejszych języków dzieciństwa, dlatego chcę pomóc rodzicom i nauczycielom odkrywać jej moc.